Win/Win

Kijk, dit is Jaap. Jaap van Heusden. Hij is regisseur én scenarioschrijver. Het afgelopen jaar kwam zijn speelfilmdebuut uit, Win/Win. Jaap maakte eerder ook al een paar korte films en documentaires – zoals de melancholieke en prachtig geproduceerde kortfilm ‘OOIT’ met onder anderen Barry Atsma.

Jaap heeft ook een ruimte hier op de VAVW. Af en toe drinken we koffie. Of thee. En dan kletsen we wat. We tippen elkaar boeken en films. Ik leer van Jaap hoe je prioriteiten stelt (‘Kom, we gaan weer aan het werk.’). Hij leert van mij hoe je crematoriumsterke koffie zet.

Soms doet Jaap een geweldige uitspraak. Zo hadden we het van de zomer een keer over acteurs die we bewonderen (of juist niet bewonderen). Vooral over de mannen van onze generatie. En op een gegeven moment zei Jaap: ‘Weet je wie ik ook echt heel goed vind? Fedja van Huêt. Als hij in beeld komt of het toneel oploopt of zelfs als ie gewoon ergens op een receptie staat, dan denk je zodra je hem ziet: Whow!… daar heb je THE FORCE…’

Het was mij even ontgaan omdat ik de film al in de bioscoop had gezien, maar een paar weken geleden is Win/Win op DVD verschenen. Als je Jaap vraagt of zijn speelfilmdebuut geëngageerd is, lacht hij of kijkt hij weg of haalt hij zijn schouders op.

Dat mag je dus zelf bepalen.

Een groot deel van de film is gesitueerd in de dealingroom van een Amerikaanse investeringsbank aan de Amsterdamse Zuidas. Daar spelen zich een paar fijne testosteronscènes af. Onder meer met een heerlijk intimiderende Hans Kesting.

De sleutelscène van de film is, voor mij, die waarin trader Ivan (Oscar van Rompay) 's avonds bij de vensterbank van zijn appartement staat te telefoneren met zijn grootmoeder - zij wordt trouwens niet in beeld gebracht zodat het gemis extra schrijnt. Het korte, tere gesprek laat zien hoe meedogenloos ver het abstracte, depersonaliserende aandeelhouderskapitalisme mensen vervreemdt van de kleine verbanden waarin ze zijn opgroeid. De financiële crisis is een morele crisis.

Sterke film. Mooi gefotografeerd. Zien.

Film: Win/Win.
Regisseur: Jaap van Heusden.
Eindoordeel: vier blinkende euro’s (4/5) + gratificatie + premie + bonus + win-winstdeling + auto & speedbootje van de zaak.
Bijzonderheden: nu op DVD, maar dat zei ik hierboven ook al.