Klapstoelkoorts

De mooiste buitenvoorstelling die ik ooit heb gezien, tot op heden, en dus tot nader order - en voorstellingen in Epidaurus uitgezonderd, Epidaurus is hors concours – die mooiste buitenvoorstelling is wiek van Boukje Schweigman. Ik zag de voorstelling vorig jaar in een natuurgebied aan de Dinkel (Twente). Bij zonsondergang, zoals het hoort. Drie danseressen namen het in een piste vol zand op tegen de bladen van een wentelwiek. Er werd niet gesproken, alleen bewogen, geademd, gezweet – en Schweigman raakte dieper dan ze met woorden van Shakespeare, Tsjechov of Kane had kunnen doen. En als je je afvraagt of kunst nut heeft: tot vier of vijf dagen na het zien van wiek was ik voorkomender, geduldiger en hoffelijker dan dat ik zonder die esthetische ervaring zou zijn geweest. Nu heb ik gisteren kaartjes gehaald voor 3Abschied, een voorstelling van Anne Teresa de Keersmaeker en ik verwacht dat haar choreografie net zo veel indruk gaat maken als die van Schweigman - ook al vindt de Keersemaekers voorstelling binnen plaats, hier in de grote zaal van de Stadsschouwburg. Gek genoeg ben ik nu al een tikje zenuwachtig. Het is een soort omgekeerde plankenkoorts. Hoe noem je dat? Klapstoelkoorts.

P.S. Ja, ik vind dat 'Epidaurus uitgezonderd' ook parmantig en snobby en Cees - laat-ik-vandaag-mijn-lamswollen-trui-eens-vlot-met-de-mouwen-over-mijn-schouders-hangen-Nooteboomachtig. Maar weglaten is erger.


Twee reacties:

1) Toevallig was de heer Nooteboom vorig jaar bij ons te gast voor een lezing in de bibliotheek en ik moet zeggen dat ik het erg naar vind dat u hier grapjes maakt ten koste van deze aimabele man/belangrijke naoorlogse schrijver. Bovendien – en dat lijkt u zich óók niet te realiseren – behoort de heer Cees Nooteboom samen met bijvoorbeeld de heer Willem Jan Otten tot het selecte groepje vaderlandse schrijvers dat ‘het spirituele’ nog een plek durft te geven in hun respectievelijke oeuvres, iets dat bij grote groepen lezers veel weerklank vindt, maar blijkbaar óók in de Utrechtse Grachtengordel alleen op spot en hoon kan rekenen. Ik wens u voor de toekomst veel wijsheid toe met het bijhouden van uw digitale dagboek. Mevrouw W.K.H. den Otter-den Reepjes, bezoldigd bibliothecaresse te Veenbroek.

2) Weet u zeker dat de heer Nooteboom een naoorlogse schrijver is? En over welke oorlog hebben we het dan? Die tegen de hertog van Alva? De Actieve Lezer.